کد مطلب:124707 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

استقرار مدیریت کارآمد
و نیز این نكته شفاف است كه هر مرامی ولو بهترین ها باشد در صورتی اصلاحگر جامعه می توان باشد، كه در جامعه شكل بگیرد. اگر قانونی عینیت حاصل نكند هیچ گاه دردی را درمان نخواهد نمود.

اصلاحگری جامعه؛ مدیریت كارآمد پیوند خورده است، به همین جهت دین به مدیریت جامعه آن گونه اهتمام نهاده است كه مجریان



[ صفحه 57]



آن را برگزیده از جانب خدای سبحان می داند. دین مدیریت و رهبری جامعه را افرادی كه از هر جهت شایسته بوده و در هیچ شرایطی مغلوب خواهش های نفسانی قرار نمی گیرند؛ یعنی پیامبران و امامان معصوم واگذار نموده است. با این گزینش كارآمدترین مدیریت را در جامعه شكل داده است، كه شرح آن در كتاب «امام علی علیه السلام و جمهوریت» به طور كافی آمده است. [1] و اگر این گونه مدیریت از سوی خدای سبحان پیش بین نمی شد، هیچ قدرتی توان اجرای دین را به طور شایسته نداشت، كه پی آمدن آن پدیدار شدن ناهنجاری ها می باشد.

بر این اساس مدیریت و رهبری جامعه نیز محور دیگر نیاز به عترت است كه عترت رسول الله صلی الله علیه و آله به عنوان برترین و كارآمدترین افراد در آن عرصه پدیدار شده اند، تا دین خدا اجرا و جامعه را به گونه بالنده به جانب مقصد رهنمون شوند. به همین جهت هنگامی كه موقعیت والای عترت به صورت رسمی و به دستور خدای سبحان در جریان غدیر خم تثبیت شد، قرآن این حقیقت را اعتراف و اعلان نمود كه، امروز خدا دین را بر مردم كامل نمود: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا. [2] .زیرا عترت مسؤولیت امامت و اجرای دین را بر عهده دارد، افزون بر آن دو جهت یاد شده كه مبین و مفسر دین می باشد. در واقع عترت مكمل قرآن است، هم در تفسیر مراد از قرآن و هم در بیان حقایق و احكامی كه لازم نبوده در كتابی همانند قرآن آورده شود. و هم در تعیین مسیر رهبری و اجرای دین در جامعه. به همین جهت بارها از



[ صفحه 58]



زبان رسول الله صلی الله علیه و آله موقعیت آن تثبیت و شفاف شده است. بنابراین نیاز به عترت در سه محور یاد شده (بیان احكام و حیانی، بیان مقصود قرآن و اصطلاح كژ راهه ها و استقرار مدیریت كارآمد) بر همگان آشكار می شود


[1] به اين كتاب به خصوص مقاله حكومت علوي و اصلاحات اجتماعي مراجعه شود. ص 64.

[2] مائده، 3.